INTERNET TRGOVINA – Kupovno ponašanje, prava potrošača i razvoj ove trgovine na domaćoj teritoriji
Izvor: Potrošački blog.
Povijesni razvoj Interneta i Internet trgovine
U posljednjih godina nezamislivo je svakodnevno funkcioniranje i poslovanje bez interneta i svih povlastica i prednosti koje Internet donosi. Naime, danas su informacije veoma lako dostupne, kako u poslovnom smislu tako i u privatnom, pa su se razvili novi smjerovi i tokovi u industrijama, među kojima je i trgovina.
Internet se posebno razvio u posljednjih 50 godina, još 1971. godine poslan je prvi e – mail, a 1990. godine nastao je kao web odnosno kao globalna mreža. Danas, Internet koristi mnogo korisnika širom svijeta, naime procjenjuje se da je 2019. godine Internet imalo 88 posto domačinstava, a u Europskoj uniji 27, što je za 33 posto više nego 2009. godine.
Kada je riječ o Internet trgovini, pojam ove trgovine javlja se 1995. godine u Sjedinjenim Američkim Državama gdje je donijela enormne promjene u poslovanju, na tržištu i u ponašanju potrošača. U kratko vrijeme e – trgovina je postala platforma za nove medije i jedinstvene usluge kojih nema u savremenom svijetu.
Drugim riječima, danas je Internet neizostavan dio svakodnevnog poslovanja, a kao pojava je utjecao na razvoj Internet trgovine. Prve godine e – trgovine bile su kasne 1990-e godine koje su bile razdoblje poslovne vizije, inspiracije i eksperimentiranja. E- trgovina je posebno zaživjela između 2002. i 2008. godine kada je rasla više od 25 posto godišnje. Predviđa se da će i nastaviti rasti u godinama koje slijede, pa je to danas najbrži rastući oblik trgovine.
Prema podacima Eurostata dokazano je da je udio osoba koje su u dobi od 16 do 75 godina kupovale preko interneta iznosio oko 60 posto, što je za 14 posto više nego 2014. godine. Pritom je vidljiv porast u svim zemljama u 2019. godini u odnosu na 2014. godinu. Tako je više od tri četvrtine Nijemaca naručivalo robu putem interneta, i to 81 posto u Nizozemskoj, 82 posto u Švedskoj, a najmanji udio imale su Rumunija 23 posto i Bugarska 22 posto.
Dakle, može se zaključiti da je bez Interneta i e – trgovine danas uglavnom nezamislivo savremeno funkcioniranje. E- trgovina i korištenje internetskih servisa, pružaju mnoge prednosti svakodnevnom potrošaču, pa je shodno tome došlo do raznih promjena u tom pogledu. Više i detaljnije o kupovnom ponašanju, pravima potrošača u pogledu internet trgovine, kao i njenim osnovnim obilježjima u Republici Hrvatskoj i Evropskoj Uniji saznati ćete u nastavku bloga.
Definicija i obilježja pojma Internet trgovine
Upotreba internetskih servisa temelj je nove industrijske revolucije. Pritom, e – trgovina predstavlja novu mogućnost stjecanja konkurentskih sposobnosti za sva preduzeća koja se bave trgovinom. U tom pogledu, digitalna stvarnost predstavlja svakodnevnicu bez koje je nemoguće zamisliti život danas, a u takvoj situaciji prednost ima i e – trgovina i e – poslovanje.
Stoga je e – trgovina novi način realizacije poslovnih transakcija i treba joj posvetiti posebnu pozornost. Za bolje razumijevanje pojma e- trgovine, možemo reći da je to proces održavanja poslovnih veza i prodaja informacija, usluga i proizvoda preko računalnih i prodaja informacija, usluga i proizvoda putem računalnih telekomunikacijskih mreža.
To je još od ranih 1990 – ih godina omogućio razvoj interneta i World Wide Weba (www), što je posljedično omogućilo jednostavnije i jeftinije upravljanje poslom. Internet je tako postao primarni kanal za komercijalne transkacije i postao je globalno tržište sa sve više kupaca i prodavača, odnosno mjesto za gotovo sve transakcije i vrste posla. Osim toga, moguće je reći da je e – trgovina novi oblik organizacije poslovanja koji se intenzivirao pojavom informatičke i internetske tehnologije.
Omogućuje fleksibilnost, niže troškove poslovanja, standardizaciju i lako dostupan način obavljanja posla. To je svakako industrija u porastu, a kupovina putem interneta danas je postao popularan način kupovine. E – trgovina pruža brojne mogućnosti preduzećima i potrošačima, i to posebno u području oglašavanja, maloprodaje i direktnog marketinga. Kako bi proširili svoje poslovanje, sve više prodavača nudi e – trgovinu i usluge putem interneta uz klasične oblike prodaje u prodavaonicama.
Neki autori danas smatraju da e – trgovina danas donosi kratkoročne i dugoročne koristi za preduzeća, kao i one direktne i indirektne. Dakle, iz ovog možemo zaključiti da e – trgovina doprinosi boljem poslovanju preduzeća koja je koriste kao poslovnu strategiju i to posebno u dugoročnom kontekstu ali i kratkoročno.
Pritom postoje direktne i indirektne koristi koje proizilaze iz toga pa je sa tim u vezi vidljivo da e – trgovina doprinosi unaprijeđenju konkurentnosti, oblikovanju šire mreže, unaprijeđenju odnosa sa potrošačima, lakšem pristupu kupcima i slično. Informacijska i komunikacijska tehnologija i e – trgovina danas su važni čimbenici poslovnog razvoja i ciljeva ekonomskog rasta i rasta zaposlenosti.
Tako e – trgovina nije klasičan tradicionalni oblik kupovine nego pruža potrošačima veću fleksibilnost u vremenu, mjestu i načinu kupovine. U posljednjih nekoliko godina informacijska i komunikacijska tehnologija je postala sve pristupačnija javnosti pa je tako e – trgovina postala sve popularnija. Nastavit će se… (mojinfo.ba)
INTERNET TRGOVINA – Kupovno ponašanje, prava potrošača i razvoj ove trgovine na domaćoj teritoriji