Nepošteno oglašavanje proizvoda i usluga
Izvor: Potrošački blog.
Ukoliko niste pročitali prvi dio otvorite ovaj link, a ukoliko niste pročitali drugi dio teksta otvorite ovaj link.
Oglašavanje proizvoda i usluga svako je očitovanje u bilo kojem obliku koje neko daje u okviru svog zanimanja ili poslovne djelatnosti, a usmjereno je na promociju nekog proizvoda ili usluge. Ali, zavaravajuće je odnosno nepošteno ono oglašavanje koje dovodi u zabludu ili će vjerovatno dovesti u zabludu one osobe kojima je oglašavanje upućeno, pa je vjerovatno da će zbog toga to oglašavanje utjecati na ekonomsko ponašanje osoba kojima je upućeno.
Nedopuštenim praksama pripada također i komparativno oglašavanje, odnosno ono koje u svrhu promocije nekog proizvoda ili usluge izravno ili naizravno upućuje na nekog konkurenta na tržištu, odnosno koje izravno ili neizravno upućuje na konkurentski proizvod ili uslugu. Uz zavaravajuće oglašavanje, nije dopušteno ni ono oglašavanje koje vrijeđa ljudsko dostojanstvo, koje je neetično i koje prouzrokuje ili bi moglo prouzrokovati tjelesnu, duševnu ili drugu štetu kod djece, koje djeci upućuje poruke i dijelove poruka kojima se iskorištava i zloupotrebljava ili bi se mogla zloupotrijebiti njihova lakovjernost ili pomanjakanje iskustva.
Zavaravajuće oglašavanje
Prilikom ocjene zavaravajućeg oglašavanja uzeti će se u obzir sve odlike tog oglašavanja, a pogotovo će se uzeti u obzir bilo koja vijest sadržana u oglasu koja se odnosi na sljedeće:
– Na svojstvo proizvoda ili usluge;
– Na cijenu, način izračuna cijene te uvjete prodaje proizvoda i uvjete obavljanja usluge;
– Na narav, svojstva i prava oglašivača, njegov identitet i imovinu kojom raspolaže.
U nekim je slučajevima i komparativno oglašavanje dopušteno i to:
– ako nije zavaravajuće u smislu prethodnih odredaba ovog dijela Zakona;
– ako se uspoređuju proizvodi ili usluge kojima se zadovoljavaju iste potrebe ili ako se uspoređuju proizvodi ili usluge iste namjene;
– ako nije usmjereno na označavanje nepoštenog konkurentskog proizvoda ili usluge;
– ako se ne odnosi na proizvod ili uslugu koji se oglašavaju kao imitacije proizvode ili usluge sa zaštitnim znakom ili zaštitnim imenom.
Jasno istaknuto
Nadalje, ako se komparativno oglašavanje odnosi na proizvod ili na uslugu koji se nude u okviru posebne ponude, u oglasu mora na jasan i nedvojben način biti istaknuto vremensko razdoblje unutar kojeg vrijedi posebna ponuda i ovisi li kupnja proizvoda ili usluga uz uvjete iz posebne ponude o njegovoj raspoloživosti.
Osobe koje za to imaju opravdani interes ovlaštene su nadležnom sudu podnijeti zahtjev za prekid ili zabranu nedopuštenog oglašavanja. Takvim će zahtjevom od suda zahtijevati da naloži prekid zavaravajućeg, odnosno komparativnog oglašavanja.
Dalje, na zahtjev stranke sud može, uz nalog da se prekine zavarajuće, odnosno nedopušteno komparativno oglašavanje, naložiti da se o trošku oglašivača objavi presuda u cijelosti ili djelimično, odnosno naložiti da se o trošku oglašivača objavi ispravak oglasa. Ali, prilikom odlučivanja o citiranom zahtjevu, sud neće uzeti u obzir da li je spornim oglašavanjem počinjena šteta, odnosno je li vjerovatno da će nekome biti počinjena šteta, kao niti jeli oglašivač kriv za to što je oglašivanje zavarajuće, odnosno je li kriv što je komparativno oglašavanje nedopušteno. Nastavit će se… (mojinfo.ba)
Nepošteno oglašavanje proizvoda i usluga