Nepoštena poslovna praksa trgovaca
Izvor: Potrošački blog.
Ukoliko niste pročitali prvi dio otvorite ovaj link.
Sve radnje trgovaca koje narušavaju ekonomsko ponašanje potrošača, te one koje su agresivne i neprofesionalne definiraju se kao nepoštena poslovna praksa trgovaca. Nepoštena poslovna praksa jeste jedno od najvažnijih ekonomskih pravnih okvira politike o zaštiti prava potrošača. Nepoštenu poslovnu praksu možemo podijeliti u dvije kategorije, a to su sljedeće:
– Zavaravajuća poslovna praksa;
– Agresivna poslovna praksa.
Zavaravajuća
Zavaravajuća poslovna praksa jeste poslovna praksa trgovca kojom on, upotrebljavajući neistine, odnosno netačne informacije predstavlja proizvod kupcu u namjeri da ga predstavi boljim nego što on ustvari jest. Takvim načinom nastoji zavarati potrošača i navesti ga da donese odluku o kupovini proizvoda ili usluge.
Kao prmjer takve poslovne prakse može se navesti prodaja putem interneta, o kojoj ću naravno pisati u jednom od narednih mojih blogova, u prodaji putem interneta trgovac odluči da potrošači koji odluče sa njim poslovati imaju pravo na jednostrani raskid ugovora u roku od 14 dana, ali takvo pravo ima svaki potrošač sukladno Zakonu o Zaštiti potrošača, tako da to nije nikakva posebnost u njegovom poslovanju. Takvim načinom trgovac uz upotrebu neistinitih i zavaravajućih informacija želi nagovoriti potrošača na kupovinu njegovih proizvoda.
Agresivna
Agresivna poslovna praksa je poslovna praksa trgovca kojim on uz prisilu, nametanje ili agresivnost svoga nastupa, nastoji potrošača prisiliti na kupovinu proizvoda, ne dajući mu upravo slobodu izbora. Kao primjer takve poslovne prakse može se navesti dolaženje trgovca na kućna vrata potrošača, iako mu je potrošač izričito naglasio da ne dolazi.
Jedan od najčešćih i najzastupljenijih oblika nepoštene poslovne prakse trgovaca je nametljivo nuđenje određnih proizvoda, kao i konstantno slanje istih poruka potrošačima. Takav oblik agresivnosti je većina potrošača da trgovci u svom poslovanju i ophođenju sa kupcima upotrebljavaju.
Svaki oblik nepoštene poslovne prakse trgovaca prema potrošačima je zakonom zabranjen. Ukoliko potrošač uvidi da se trgovac odnosi prema njemu na neprofesionalani zabranjen način, tog trgovca treba odmah prijaviti tržišnoj inspekciji Ministarstva Gospodarstva, poduzetništva i obrta putem elektroničke pošte ili putem Centralnog informacijskog sustava zaštite potrošača.
Tržišni inspektori Ministarstva gospodarstva i druge nadležne inspekcije obavljaju nadzor nad provedbom zakona o zaštiti potrošača. Pri provedbi nadzora mogu:
– trgovcu privremeno zabraniti prodaju proizvoda i pružanja usluga;
– narediti trgovcu otklanjanje određenih nepravilnosti;
– u određenim situacijama koje Zakon propisuje narediti vraćanje već naplaćenog iznosa potrošačima. Nastavit će se… (mojinfo.ba)