Kako potrošači mogu ostvarivati svoja prava u vezi sa povećanjem cijena, isticanjem reklamacija i garancijom proizvoda na tržištu
Izvor: Potrošački blog.
Svi potrošači trebaju biti upoznati sa svojim pravima i podnositi reklamacije na proizvodima u svrhu ostvarivanja tih prava, naravno reklamaciju na proizvodima može se izvršiti u slučaju nedostatka na proizvodu i to slučajevima nedostatka na toj stvari i od trgovca kod kojeg smo i kupili određenu stvar.
Međutim, potrošači često znaju podnositi razne prigovore i pritužbe kada je riječ o povećanju cijena kao i istaknutih reklamacija na proizvodima. To se sve može pripisati krivici trgovaca jer postoje određeni trgovački propusti koji oni naprave naravno, jer su nedovoljno obaviješteni o povećanju cijena, isto tako može se desiti da istaknu one reklamacije koje su nepotrebne zbog čega potrošači podnose žalbe pred Insitucijama Ombusmena za zaštitu potrošača i Vrhovnim sudom Federacije BIH.
Isto tako kada potrošači naručuju neki proizvod ili artikal, on mora imati garanciju i uz njega se obavezno izdaje garantni list.
Šta predstavlja garancija na proizvod i jamstva za potrošače
Garancija zapravo predstavlja odgovornost za ispravno funcioniranje na tržištu koja nastaje kada trgovac kupcu preda garantni list kojim proizvođač garantuje ispravno funkcioniranje stvari za određeno vrijeme računajući od dana njegove predaje kupcu. Odgovornost se sastoji u tome da stvar koja ne funkcioniše ispravno kupac se može obratiti trgovcu sa zahtjevom da mu se stvar popravi u razumnom roku ili ako to ne učini da mu preda drugu stvar.
Sa druge strane, ukoliko se roba ili usluge prodaju putem interneta ili drugih komunikacijskih sredstava kao npr. telefonski, poštom ili izvan trgovine tj posredstvom trgovačkog putnika, potrošač ima pravo vratiti kupljeno ili otkazati uslugu u roku od 14 dana. To se katkad naziva razdobljem razmišljanja ili odustajanja. Potrošač nije dužan navesti razloge ili opravdanja.
Prema pravu EU, potrošaču se može dati i najmanje dvije godine garancije tzv. pravno jamstvo kao zaštitu od neispravnih proizvoda ili proizvoda koji ne izgledaju ili ne funkcioniraju u skladu sa oglasom. U nekim zemljama u skladu sa njihovim zakonima mogu se dati i malo duža jamstva.
Odgovornost za neispravne proizvode nakon prodaje
Ukoliko se proizvod koji ste prodali pokaže neispravnim, izgledom ne odgovara opisu ili ne funkcionira kako je to navedeno u oglasu, to je sve, dok vrijedi pravno jamstvo. U nekim zemljama ta odgovornost obuhvata i proizvođača odnosno uvoznika. Međutim, postavlja se pitanje kada kupac odnosno potrošač ima pravo na nadoknadu.
Potrošači su dakle pravno vezani svakom javnom izjavom o svojim proizvodima, osobito u oglasima ili etiketama. Ako ste maloprodajni trgovac, vaš klijent ima pravo na nadoknadu u okviru pravnog jamstva, koje mu je u pravu EU osigurano ako proizvod:
– ne odgovara opisu
– ima drugačije značajke od modela koji se oglašavao ili prikazivao kupcu;
– ne služi svrsi – bilo kakvoj uobičajenoj svrsi ili onoj koju je kupac zahtijevao, a potrošači prihvatili;
– ne pokazuje kvalitetu i uspješnost proizvoda za uobičajene vrste;
– zbog loših uputa proizvod nije ispravno instaliran -bez obzira na to da li ste ga instalirali vi ili kupac;
Ako potrošači upozore kupca da postoji problem sa kvalitetom proizvoda koje prodaju, kupac nema pravo na naknadu povezanu sa tom konkretnom neispravnošću.
Na kakvu nadoknadu kupac ima pravo – Kupac dakle ima pravo zahtijevati od prodavača bilo šta od sljedećeg i to bez naknade i to za poštarinu, rad, materijal itd. Isto tako kupac ima pravo na popravak proizvoda, zamjenu proizvoda, sniženje cijene te na kraju raskid ugovora i povrat svih troškova i cijelog iznosa. Za nastavak teksta otvorite ovaj link. (mojinfo.ba)
Kako potrošači mogu ostvarivati svoja prava u vezi sa povećanjem cijena, isticanjem reklamacija i garancijom proizvoda na tržištu